Výstava Dark Lightening prináša najnovšie diela vizuálnych umelcov Viktora Freša,
Mareka Kvetana a Martina Lukáča. Svetlo sa v nej stáva hlavným výrazovým prostriedkom,
hmotou formujúcou jednotlivé objekty v priestore, ktoré zjednocuje princíp hravej kompozície,
prvky vtipu a irónie a zdanlivo jednoduché skladanie tvarov, farieb a významov pop-punkovej estetiky.
Viktor Frešo ponúka svoju najnovšiu reflexiu svetelných objektov v sérii Untitled now part I. Predstavuje variáciu figurálneho uvažovania nad sochárstvom počas aktuálneho niekoľko mesačného autoportrétneho a dekadentného pandemického obdobia.
Spája princípy intuitívnej, dadaistickej objektovej koláže s geometriu a abstrakciu, z ktorej následne vznikajú veľmi konkrétne figurálne objekty plné ľahkosti, expresívneho gesta, výraznej farebnosti a humoru.
Marek Kvetan ukazuje subtílnejšiu podobu objektových kompozícií, kde konceptuálne zátišia zámerne narúša punková estetika káblov, neónov a mŕtvych múch. Prirodzene prepája osobné výpovede s chladnými technologickými postupmi, čím vytvára nové narácie a významy. V jeho práci je často prítomná téma prírody, každodennosti, kutilstva, ktorá je ďalej detailne významovo ale i materiálne spracovaná a dopovedaná novými sochárskymi postupmi a virtuálnym aspektom budúcnosti.
Martin Lukáč, predstaviteľ mladej maliarskej generácie sa dlhodobo vracia k rôznym spracovaniam portrétu Leonarda. Odkazuje nie len na ikonického Leonarda Da Vinciho ale aj na Ninja korytnačku zo seriálu Teenage Mutant Ninja Turtles, milovníka pizze a bojových umení. Profilový portrét odkazuje na dekoratívne maľby funkcionalizmu, najmä Bauhausu a profily Oskara Schlemmera. Expresívne zobrazenie symbolu popkultúry 90tych rokov je dnes povýšené na pomyselnom svetelnom piedestále bytového dekoru, či streetového objektu svetelnej reklamy veľkomesta.
Výstava vznikla v rámci festivalu Biela noc 2020 v spolupráci s Košickým samosprávnym krajom, Košice Region Turizmus a Terra Incognita.
Aktivity boli realizované s finančnou podporou Košického samosprávneho kraja.